נייר קראפט בהדפסה דיגיטלית

בפוסט זה, אני מעוניינת להסביר קצת על דפוס דיגיטלי במיוחד בהקשר של הדפסה על נייר שאינו לבן.
קודם נסביר את המושגים שמי שלא עוסק בתחום ככל הנראה פחות מכיר או מבין.
דפוס דיגיטלי – מתייחס להדפסה במכונות דפוס דיגיטליות. בקצרה זוהי שיטת הדפסה שמתאימה לכמויות קטנות. רב המוכנות עובדות על בסיס צבעוני של CMYK (כחול, אדום, צהוב ושחור) ששמרכיבים תמונות צבע מלא. הגוונים השונים מורכבים מנקודות צבע בצפיפות והרכב שונה של צבעי הבסיס.
מדובר בהזמנה ישירה מקובץ דיגיטלי למדפסת הזרקת דיו, ללא גלופות, העתקים, הפרדת צבעים וכו'.
נייר קראפט – נקרא גם נייר חום. זהו הוא נייר בגוון טבעי של עץ. שעבר עיבוד כימי מינימלי. נייר קראפט בעל סיבים חזקים. והוא נותן מענה לצרכנים שמחפשים חומר ידידותי לסביבה.
ועכשיו להסבר:
חלק מההזמנות שמופיעות באתר, הן הזמנות שנראה שהן מודפסות על נייר קראפט. אז רובן זה אכן רק הדמיה. והן בעצם מודפסות על נייר לבן (בד"כ נייר נטול עץ, שהוא נייר בעל גימור מט ללא ציפוי שקרוב יותר למראה של נייר קראפט).
אז למה בעצם הן לא הודפסו ישירות על נייר קראפט?
הסיבה העיקרית, שהדפסה על נייר שהוא אינו לבן, מאד מגבילה לגבי התוצאה שתתקבל – וזאת כי אין הדפסה של צבע לבן בדפוס דיגיטלי. בטכניקות הדפסה אחרות יש אפשרות להדפיס צבע לבן, אך בד"כ מדובר בהדפסות בעלות עותקים רבים (מינימום 1000 יח') או שיטות יקרות יותר ופחות מתאימות ומדוייקות לכמויות וגדלים כאלה, כגון הדפס משי.
זאת אומרת, כשמדפיסים על נייר לא לבן, צריך לקחת בחשבון שכל הצבעים הלבנים והבהירים יקבלו את גוון הנייר. כלומר, בנייר קראפט שהוא בא בגווני חום לא כל כך בהיר, כל מה שיהיה לבן או בהיר לא יראה או יראה חלש מאד. גוונים בהירים של צבעים יבלעו בצבע הנייר. לכן, יש לעצב רק בצבעים כהים (שחור, אדום, כחול וכו'). זה מאד משפיע על המראה של העיצוב הסופי.
סיבה נוספת, היא שבית הדפוס שאני עובדת איתו לא מחזיק במלאי נייר כזה.
במידה ורוצים יותר גמישות בצבעוניות של הפרטים על ההזמנה (כלומר מאד רוצים לבן, וצבעים בהירים) אז אני מציעה לעשות את רקע הנייר ברמת הגרפיקה (כלומר שהכל מודפס על נייר לבן – והרקע הוא כבר בגרפיקה).
מצרפת כאן דוגמה של הזמנה שבמקור עוצבה להדפסה על נייר לבן, ובהמשך עברה התאמה לזוג אחר שהדפיס באופן עצמאי את ההזמנה על נייר קראפט. ניתן לראות את ההבדלים בתוצאה העיצובית. שתי התוצאות יפות, אך לכל אחת החסרונות שלה.
יתרון לשימוש בנייר קראפט אמיתי, הוא הנייר עצמו, תחושה ומראה אמיתי מנצחים "הדמיה" של נייר שכזה. אך החיסרון הוא הדלות היחסית בגוונים והמחסור בצבעים בהירים שנותנים אור בעיצוב.
בדוגמה הבאה תוכלו לראות את ההבדל בין ההזמנה המקורית בה בה הצבעוניות יותר קיצית וחופשית. ואילו ההזמנה מצד שמאל, הותאמה להדפסה על נייר קראפט – כלומר, כל הצבעים הבהירים שונו לצבעים כהים יותר, בגווני כתום-אדום. או קיבלו את גוון הנייר.
הבדלים בין הדפסה על נייר לבן לנייר קראפט
 

דוגמת ההזמנה מודפסת על נייר הקראפט

printed kraft

אשמח למסור במייל את שם בית הדפוס שהלקוחה הדפיסה בו את ההזמנות על נייר קראפט.
כמו כן אשמח לקבל תגובות, הערות בקשות להסברים נוספים למייל info@pop-up.co.il.